Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(56)
Forma i typ
Książki
(53)
Proza
(17)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(9)
Publikacje naukowe
(6)
Komiksy i książki obrazkowe
(2)
Poezja
(2)
Artykuły
(1)
Dostępność
dostępne
(50)
nieokreślona
(6)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(56)
Autor
Engelking Leszek (1955-2022)
(3)
Nietzsche Friedrich (1844-1900)
(3)
Nietzsche Friedrich (1844-1900). Dzieła wszystkie
(3)
Proust Marcel (1871-1922)
(3)
Świerkocki Maciej (1961- )
(3)
Banasiak Bogdan
(2)
Engelking Ryszard (1935-2023)
(2)
Jarniewicz Jerzy (1958- )
(2)
Liao Jimmy (1958- )
(2)
Pieniążek Paweł (1957- )
(2)
Proust Marcel (1871-1922). À la recherche du temps perdu
(2)
Sarek Katarzyna (1978- )
(2)
Sowinski Grzegorz
(2)
Swoboda Tomasz (1977- )
(2)
Appel Andrzej (1969- )
(1)
Bartnicki Krzysztof (1971- )
(1)
Baudelaire Charles (1821-1867)
(1)
Bauman Janina (1926-2009)
(1)
Bauman Janina (1926-2009). Opowiadania
(1)
Bauman Janina (1926-2009). Powroty
(1)
Bauman Zygmunt (1925-2017)
(1)
Bernhard Thomas (1931-1989)
(1)
Bogdan Michał
(1)
Butenko Bohdan (1931-2019)
(1)
Cetnarowski Michał (1980- )
(1)
Chrzanowski Andrzej
(1)
Cichowlas Robert (1982- )
(1)
Conrad Joseph (1857-1924)
(1)
Deleuze Gilles (1925-1995)
(1)
Di Prima Diane (1934-2020)
(1)
Dickinson Emily (1830-1886)
(1)
Diski Jenny (1947- )
(1)
Dwulit Anastazja (1970- )
(1)
Dyczek Ernest (1935- )
(1)
Ekier Jakub (1961- )
(1)
Eysymont Jarosław (1956- )
(1)
Farina Richard (1937-1966)
(1)
Franczak Karol
(1)
Frenger Marek
(1)
Frenger Marek. Tryptyk szczeciński
(1)
Frydryczak Beata (1963- )
(1)
Galczak Michał
(1)
García Lorca Federico (1898-1936)
(1)
Gierszewska Barbara
(1)
Glaza Bartek
(1)
Godzic Wiesław (1953- )
(1)
Gondowicz Jan (1950- )
(1)
Graves Robert (1895-1985)
(1)
Helbig-Mischewski Brigitta (1963- )
(1)
Heydel Magdalena (1969- )
(1)
Higgs John
(1)
Hoffenberg Mason (1922-1986)
(1)
Hołownia Mateusz
(1)
Kafka Franz (1883-1924)
(1)
Kain Dawid (1981- )
(1)
Kandinsky Wassily (1866-1944)
(1)
Kardaszewicz Krzysztof (1982- )
(1)
Konczarek Barbara
(1)
Kopij Marta (1974- )
(1)
Kosztolányi Dezső (1885-1936)
(1)
Kozłowski Jerzy A. (1986- )
(1)
Kyrcz Kazimierz (1970- )
(1)
Kłoszewski Tomasz
(1)
Lenkowska Krystyna (1957- )
(1)
Lin Hai Ying
(1)
Liskowacki Artur Daniel (1956- )
(1)
Listewnik Marta
(1)
Maciejewski Krzysztof (1971- )
(1)
Majewski Tomasz Wojciech
(1)
Makarewicz Irena (1957- )
(1)
Malzahn Miłka (1971- )
(1)
Mansfield Katherine (1888-1923)
(1)
Małecki Jakub (1982- )
(1)
Musiał Łukasz (1976- )
(1)
Muszer Dariusz (1959- )
(1)
Niewrzęda Krzysztof (1964- )
(1)
Nivat Georges (1935- )
(1)
Nowak Marek Feliks (1949- )
(1)
Nowakowska Ewa Elżbieta (1972- )
(1)
Orzeł Paweł (1985- )
(1)
Paszylk Bartłomiej (1975- )
(1)
Podolak Daniel (1986- )
(1)
Polak Jędrzej (1958-2020)
(1)
Prichard Caradog (1904-1980)
(1)
Przywara Paweł (1968- )
(1)
Płaza Maciej (1976- )
(1)
Radecki Łukasz (1979- )
(1)
Rodowska Krystyna (1937- )
(1)
Roemer Piotr (1988- )
(1)
Rousseau Jean Jacques (1712-1778)
(1)
Ryszowski Bartłomiej
(1)
Rétif de la Bretonne Nicolas Edmé (1734-1806)
(1)
Sasinowski Alan (1983- )
(1)
Southern Terry (1924-1995)
(1)
Sołżenicyn Aleksandr (1918-2008)
(1)
Stanilewicz Grażyna
(1)
Stawska-Ostaszewska Adrianna Ewa (1967- )
(1)
Strzeszewski Emil (1985- )
(1)
Szaruga Leszek (1946- )
(1)
Szczęsna Anna (1981- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(12)
2010 - 2019
(39)
2000 - 2009
(5)
Okres powstania dzieła
2001-
(19)
1901-2000
(14)
1801-1900
(6)
1918-1939
(5)
1914-1918
(4)
1901-1914
(3)
1945-1989
(3)
1989-2000
(3)
1701-1800
(2)
Kraj wydania
Polska
(51)
Język
polski
(48)
Odbiorca
Dzieci
(3)
6-8 lat
(2)
9-13 lat
(2)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(8)
Literatura francuska
(4)
Literatura amerykańska
(3)
Literatura angielska
(2)
Literatura austriacka
(2)
Literatura hiszpańska
(1)
Literatura irlandzka
(1)
Literatura tajlandzka
(1)
Literatura tajska
(1)
Literatura walijska
(1)
Literatura węgierska
(1)
Temat
Filozofia
(3)
Kultura
(3)
Arystokracja
(2)
Beatnicy
(2)
Estetyka
(2)
Etyka
(2)
Filozofia francuska
(2)
Filozofia języka
(2)
Język
(2)
Kultura masowa
(2)
Mieszczaństwo
(2)
Pamięć autobiograficzna
(2)
Pisarstwo
(2)
Pisarze
(2)
Pisarze amerykańscy
(2)
Powieść polska
(2)
Samotność
(2)
Sztuka
(2)
Tożsamość osobista
(2)
Anarchizm
(1)
Antropologia filozoficzna
(1)
Aszkenazyjczycy
(1)
Aztekowie
(1)
Barthes, Roland (1915-1980)
(1)
Bataille, Georges (1897-1962)
(1)
Bauman, Janina (1926-2009)
(1)
Bauman, Zygmunt (1925-2017)
(1)
Celan, Paul (1920-1970)
(1)
Chłopcy
(1)
Ciało ludzkie
(1)
Conrad, Joseph (1857-1924)
(1)
Czas
(1)
Człowiek
(1)
Deleuze, Gilles (1925-1995)
(1)
Di Prima, Diane (1934- )
(1)
Diski, Jenny (1947- )
(1)
Dojrzewanie
(1)
Dziecko niewidome
(1)
Dziennikarze
(1)
Ekoetyka
(1)
Filozofia współczesna
(1)
Fonetyka
(1)
Hipisi
(1)
Hiszpański podbój Ameryki
(1)
Homoseksualizm
(1)
I wojna światowa (1914-1918)
(1)
Jakość życia
(1)
Jezus Chrystus
(1)
Kara (psychologia)
(1)
Kontrkultura
(1)
Krytyka literacka
(1)
Księżyc (satelita Ziemi)
(1)
Leary, Timothy (1920-1996)
(1)
Literatura angielska
(1)
Literatura czeska
(1)
Literatura irlandzka
(1)
Literatura pogranicza
(1)
Literatura polska
(1)
Literatura rosyjska
(1)
Marzenia
(1)
Matki i synowie
(1)
Małe miasto
(1)
Miasta
(1)
Mit
(1)
Miłość
(1)
Mowa
(1)
Muzyka
(1)
Młodzież
(1)
Narkotyki
(1)
Natura
(1)
Nauczyciele
(1)
Niewidomi
(1)
Nowa Fala (literatura)
(1)
Nowoczesność
(1)
Obyczaje i zwyczaje
(1)
Odpowiedzialność moralna
(1)
Pisarze angielscy
(1)
Podróże
(1)
Podwójni agenci
(1)
Poeci polscy
(1)
Postkolonializm
(1)
Postmodernizm
(1)
Przyjaźń
(1)
Psycholodzy
(1)
Rewolucja 1956 r. kubańska
(1)
Rodzina
(1)
Roth, Joseph (1894-1939)
(1)
Rousseau, Jean-Jacques (1712-1778)
(1)
Roussel, Raymond (1877-1933)
(1)
Ruchy społeczne
(1)
Ryby morskie
(1)
Rétif de la Bretonne, Nicolas Edmé (1734-1806)
(1)
Socjologia polityki
(1)
Sołżenicyn, Aleksandr (1918-2008)
(1)
Społeczeństwo
(1)
Stempowski, Jerzy (1893-1969)
(1)
Studenci
(1)
Szaruga, Leszek (1946- )
(1)
Szkoła frankfurcka (filozofia)
(1)
Szkoły średnie
(1)
Temat: czas
1901-2000
(6)
1801-1900
(5)
1945-1989
(3)
2001-
(2)
1701-1800
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1918-
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Francja
(2)
Europa Wschodnia
(1)
Galicja (kraina historyczna)
(1)
Kuba
(1)
Londyn (Wielka Brytania)
(1)
Meksyk
(1)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Paryż (Francja)
(1)
Podole (kraina historyczna)
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Ukraina
(1)
Walia (Wielka Brytania)
(1)
Wielka Brytania
(1)
Węgry
(1)
Gatunek
Antologia
(9)
Powieść
(8)
Esej
(6)
Opowiadania i nowele
(6)
Opowiadanie polskie
(5)
Aforyzmy
(3)
Notatki
(3)
Powieść obyczajowa
(2)
Wiersze
(2)
Autobiografia
(1)
Biografia
(1)
Film europejski
(1)
Film polski
(1)
Horror
(1)
Książka obrazkowa
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Miniatura literacka polska
(1)
Opowiadanie żydowskie
(1)
Pamiętniki amerykańskie
(1)
Pamiętniki angielskie
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Pamiętniki polskie
(1)
Pamiętniki żydowskie
(1)
Powieść amerykańska
(1)
Powieść angielska
(1)
Powieść austriacka
(1)
Powieść dziecięca polska
(1)
Publicystyka polska
(1)
Recenzja literacka
(1)
Reportaż polski
(1)
Szkic literacki
(1)
Szkice literackie polskie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(5)
Literaturoznawstwo
(5)
Historia
(2)
Językoznawstwo
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
56 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Zrealizowano dzięki wsparciu finansowemu Petőfi Literary Museum
Szkoła średnia na początku XX wieku, ostatnia klasa gimnazjum. Vili Liszner, uczeń słaby, za to utalentowany sportowo, oraz Antal Novák, nauczyciel matematyki i fizyki, z sympatią odnoszący się do uczniów, lecz bardzo wymagający. Tuż przed maturą między Vilim a Novákiem dochodzi do scysji, której następstwem będą dramatyczne wydarzenia. W tle owej historii toczy się miłosna przygoda Hildy, nastoletniej córki Nováka - ekscentrycznej, zagubionej dziewczyny.
"Złoty latawiec" stanowi największe osiągnięcie prozatorskie Dezső Kosztolányiego, mistrza węgierskiej literatury pięknej, znanego również w Polsce autora "Ptaszyny", "Grzechu słodkiej Anny", "Domu kłamczuchów".
To książka ceniona za niezwykły obraz "chorego, upitego winem, przenikniętego smutkiem, leniwego" prowincjonalnego miasteczka i jego mieszkańców, nazywana też powieścią antypedagogiczną i omawiana jako przykład odwiecznego konfliktu pokoleń. Tropów oraz możliwości interpretacyjnych "Złotego latawca" jest dużo więcej, tyle, ilu jego czytelników. Zdaniem Kosztolányiego książka to szkielet drzemiący na półce - aby zawarte w niej aluzje i koncepty nabrały prawdziwego sensu, życia wręcz, prócz autora potrzeba jeszcze drugiej duszy. Taki właśnie dialog z czytelnikiem inicjuje Kosztolányi, udowadniając przy tym, że z codziennych epizodów potrafi stworzyć rzecz głęboką - liryczną i zarazem gorzką, uniwersalną i jednocześnie zniuansowaną - powieść, w której każdy może odnaleźć coś własnego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 364772 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 389346 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 392648 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia przy większości rozdziałów.
Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Zbiór esejów historycznych, literackich i podróżniczych. Wszystkie one dotyczą twórczości, ale również miejsc bliskich takim ludziom, jak Paul Celan (Czerniowce), Joseph Roth (Brody), Joseph Conrad (Berdyczów), Jerzy Stempowski (Szebutyńce). W książce autor opisuje nie tylko ich losy, ale również wieloetniczną i skomplikowaną historię obszarów, na których się urodzili, jak również dzisiejszy charakter tych ukraińskich miast i miasteczek.
Eseje składają się na jedną opowieść wpisaną w historię, przestrzenie i różne ludzkie losy. Dawid Szkoła opisuje zatem miejsca, które już nie istnieją, życie pisarzy, a czasem też bohaterów ich książek, postaci historycznych, ale również dzisiejszą rzeczywistość Ukrainy. Skupia się także na zwykłych ludziach, tych bezimiennych bohaterach historii, na którą nie mieli wpływu, a jej skutki dotykały ich najbardziej. Dużą uwagę zwraca również na los wschodnioeuropejskich Żydów, jak również całą wieloetniczną historię galicyjskich oraz podolskich miast i miasteczek.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 353195 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 392657 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Les paradis artificiels", 1851.
"Pisząc w roku 1851 szkic "Wino i haszysz" Baudelaire wierzył jeszcze, że z wina może się zrodzić poezja, ale wiedział już, że haszysz jedynie obezwładnia. Twierdził, że wino pobudza wolę, a haszysz ją unicestwia, że wino czyni człowieka towarzyskim, a haszysz go izoluje. Dziewięć lat później wszystkim środkom pobudzającym stawia ten sam kardynalny zarzut: paraliżują wolę, najcenniejszą ze wszystkich władz. Łudzą wspaniałymi wizjami, których nie udaje się przekształcić w trwałe piękno. Nie sposób jednakowoż nie odnieść wrażenia, że te wizje go zachwycają. W swych dociekaniach dochodzi do wniosku, że pociąg do środków pobudzających wynika ze szlachetnej pobudki: głodu nieskończoności." (z Wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 376460 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 311766 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 312585, 325397 (2 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 309425 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 310131 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "The Secret Agent : A Simple Tale", 1907.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Joseph Conrad oparł "Tajnego agenta" na autentycznych wydarzeniach z 15 lutego 1894 r., gdy w parku otaczającym królewskie obserwatorium w Greenwich doszło do eksplozji bomby. Miała ona wysadzić mury budynku obserwatorium, lecz wskutek przedwczesnej detonacji wybuchła w rękach niedoszłego zamachowca. Wypadek uruchamia ciąg zdarzeń, wykazujących powiązania pomiędzy tytułowym agentem a politykami, funkcjonariuszami policji oraz anarchistami, ukazując świat brudny, oparty na sile, kłamstwie i wyrachowaniu. Świat, w którym gra pozorów prawdziwych psychologicznie, a zarazem groteskowych postaci doprowadza do autentycznej tragedii.
"Tajny agent" jest utworem niezwykłym w dorobku Josepha Conrada. Dzięki niespotykanej wcześniej u tego pisarza tematyce, niezwykłej kompozycji oraz wyrafinowaniu stylistycznemu został doceniony przez środowiska akademickie, krytykę i czytelników. Stawiany obok innego arcydzieła Korzeniowskiego, "Jądra ciemności", pomimo osadzenia akcji w Londynie czasów autora pozostaje powieścią zaskakująco aktualną, m. in. z powodów politycznych; dość powiedzieć, że tuż po 11. września była to jedna z trzech najczęściej cytowanych książek w prasie anglojęzycznej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 349813 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filozofia Francuska)
Bibliografia na stronach 251-254.
"Ten zbiór tekstów, z których jedne nie zostały wydane, a inne już się ukazały, został zorganizowany wokół pewnych problemów. Problemu pisania: pisarz, jak mówi Proust, wynajduje w języku nowy język, swego rodzaju język obcy. Ujawnia nowe moce gramatyczne bądź syntaktyczne. Wyrzuca język z jego zwyczajowych kolein: przyprawia go o obłęd. Dlatego też problemu pisania nie można oddzielić od problemu widzenia i słyszenia: gdy inny język powstaje w języku, to w istocie cała mowa zmierza do granicy „asyntaktycznej”, „agramatycznej” bądź komunikuje się z własnym zewnętrzem. Granica nie znajduje się na zewnętrz mowy, jest jej zewnętrzem: zrobiona jest z nie-językowego widzenia i nie-językowego słyszenia, które jednak ona sama umożliwia. Istnieją również malarstwo i muzyka właściwe pisaniu, będące efektami barw i dźwięków, które wznoszą się ponad słowa. Widzimy i słyszymy właśnie poprzez słowa, między słowami. Beckett mówił o drążeniu dziur w mowie, aby widzieć bądź słyszeć „to, co jest poza nią ukryte”. O każdym pisarzu należy właśnie powiedzieć: to widzący, to słyszący, „źle widziane, źle powiedziane” to kolorysta, to muzyk." (fragment przedmowy)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359500 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Twarze Kontrkultury)
Niewątpliwie najsłynniejsza wspomnieniowa, choć nieco sfabularyzowana książka autorstwa jednej z kobiet ze środowiska bitników - i zarazem najsłynniejszej bitniczki, Diane di Primy. Dzieło to, owiane złą sławą „pornografii”, istotnie bardzo śmiałe erotycznie, szczere i pozbawione eufemizmów, zostało właśnie z powodów cenzuralnych opublikowane po raz pierwszy w paryskim wydawnictwie Olympia Press. Jest ono zdaniem przeważającej większości krytyków jednym z najciekawszych biograficzno-memuarystycznych dokumentów swoich czasów. Obejmuje głównie dekadę lat 50-tych, od chwili rzucenia studiów przez autorkę i jej zajścia w ciążę, a głównym motywem tomu jest nieskrępowany, hetero i biseksualny seks, uprawiany głównie w gronie ówczesnej artystycznej bohemy amerykańskiej, m.in. w towarzystwie Ginsberga i Kerouaca. Tłem erotycznych przygód bohaterki, niejednokrotnie zabawnych i opisywanych w sposób, zmuszający czasem czytelnika do aktywnej lektury (znajdziemy tu puste miejsca, które powinien uzupełnić czytelnik, wpisując np. swoje ulubione rodzaje pocałunków czy pieszczot), jest barwny obraz Nowego Jorku lat pięćdziesiątych i pierwsze oznaki politycznych i społecznych zmian, które miały ogarnąć Amerykę w następnym dziesięcioleciu i zmienić jej oblicze.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 328845 (1 egz.)
Książka
W koszyku
"Podobno tłumacz musi się zakochać w umyśle poety, aby poświęcić ogrom czasu jego emocjom i myślom. I przełożyć je na własny język możliwie najżarliwiej. A własny język powinno się rozumieć nie tylko jako język rodzimy, ale też język tłumaczowi współczesny, w jakim sam myśli i którym mówi na co dzień; naturalny, niearchaiczny, nieupozowany na epokę nieznaną mu z autopsji. Zachwyt tłumacza poezji i jego sztuka przekładu mogą zastąpić, skompensować myśli i formy „zgubione w przekładzie”. Bo przekładanie poezji nie jest aktem w najwyższym stopniu twórczym, nie jest też samotnym, ponieważ otwiera się na współpracę z mistrzem. Umysł Dickinson wydaje się mózgiem, sercem, duszą i dodatkowym zmysłem w jednym. A każde z nich służy, szczerej do bólu, ekspresji uczuć, choćby przesłanie zabrzmiało grzesznie, makabrycznie lub bluźnierczo." (fragment wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 353330 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Twarze Kontrkultury)
Tyt. oryg.: "The sixties" 2009.
Książka uważana za jedno z najważniejszych i najmądrzejszych w ostatnich latach spojrzeń na kontestację z perspektywy brytyjskiej, uzyskująca bardzo wysokie noty w najpoważniejszych pismach literackich po obu stronach Atlantyku. To osobiste, ale zdystansowane, realistyczne, bezpruderyjne i refleksyjne, choć pozbawione taniej nostalgiczności wspomnienia Jenny Diski z najważniejszej dla kontrkultury dekady, którą spędziła w Londynie, obracając się w kręgu „Swinging London”. Wedle jej własnych słów, „żałowałam wtedy, że rozpadli się bitnicy, kupowałam ciuchy, chodziłam do kina, zrezygnowałam z wyścigu szczurów, ćpałam, czytałam, brałam udział w demonstracjach ulicznych, leżałam w wariatkowie, uprawiałam seks i uczyłam w szkole, wiodłam więc życie niemal typowe dla kogoś, kto dorastał w latach sześćdziesiątych”. Diski wiele pisze również o różnicach w stosunku do kontestacji pomiędzy Anglią i USA, o modzie, narkotykach, komunach i rewolucji seksualnej: „[…] Seks był dla nas równie naturalny jak sen, i chyba z tego powodu zostałam kilkakrotnie zgwałcona przez facetów, którzy pakowali mi się do łóżka i nie rozumieli, kiedy mówiłam nie.” Wiele miejsca poświęca też ówczesnemu systemowi kształcenia i niezwykle popularnej w latach sześćdziesiątych antypsychiatrii, gdyż poniekąd właśnie dzięki urzeczeniu nią została w końcu nauczycielką: „Szalony bohater zostawał nauczycielem, szamanem, guru, mówił wszystkimi językami świata”.
Diski niebanalnie i z humorem analizuje także w The Sixties socjologiczne oraz filozoficzne podobieństwa i różnice między dekadą lat sześćdziesiątych a latami osiemdziesiątymi i konserwatywną współczesnością, zajmując się w tym kontekście między innymi problemem tożsamości i miejscem „ja” w obu systemach. Ale największą zaletą wspomnień Diski jest chyba ich chłodna, trzeźwa ocena kontestacji – mniej tu sentymentalizmu niż w większości stereotypowych memuarów z tamtych czasów, a więcej rzeczowości; zapewne dlatego jej wnioski są zarówno kontrowersyjne, jak i wyważone. Zdaniem autorki wiele ideałów z tamtych lat utorowało w końcu drogę własnym politycznym antytezom, a nowy prawicowy radykalizm, który ogarnął Wielką Brytanię i Stany Zjednoczone w latach osiemdziesiątych i wciąż ma się dobrze, nie tylko zresztą tam, wynika w prostej linii z błędów, popełnionych przez wyznawców kontrkultury, którym liberalizm mylił się często z libertarianizmem, a wolność z anarchią. Według autorki kontestacja przywiązywała większą wagę do złudzeń niż do autentycznej rewolucji – ale o The Sixties można powiedzieć, że to obraz kontrkultury „bez złudzeń”. Choć książka Diski mówi poważnie o poważnych problemach społecznych i ideologicznych i jako taka niewątpliwie nadaje się na przykład jako tekst źródłowy do analiz akademickich czy publicystycznych, jest ona od początku do końca przede wszystkim dziełem dobrej pisarki, czyli dobrą, mięsistą i wartościową poznawczo literaturą – a miejscami, zwłaszcza tam, gdzie autorka mówi o sobie i drwi z własnej ówczesnej naiwności intelektualnej, bywa autentycznie i nieodparcie śmieszna.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 325365 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 295-296.
Książka wytrawnego tłumacza, znawcy literatury i pisarza Leszka Engelkinga "Szwejkowie i Don Kichoci" to krytycznoliteracka panorama wybranych dzieł i nurtów literatury czeskiej XX oraz XXI wieku. Nie pretenduje ona ani do przedstawienia pełni obrazu czeskiego piśmiennictwa tych czasów, ani do ferowania ostatecznych wyroków dotyczących wartości i wagi poszczególnych dzieł i tendencji, próbuje natomiast przedstawić wizję niektórych trendów i analizy konkretnych utworów, wskazać na zjawiska do tej pory u nas słabo znane i rewidować stereotypy często decydujące o sposobie prezentacji tej literatury w naszym kraju. Książka Engelkinga dostarcza wiedzy o wielu faktach związanych ze współczesną kulturą czeską i jej polską recepcją i poszerza horyzonty zainteresowanych nią czytelników, pozwalając lepiej orientować się w bogatej i różnorodnej materii przede wszystkim literackiej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 354050 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Twarze Kontrkultury)
Jedna z najważniejszych powieści amerykańskich lat 60. Zabawny i przenikliwy obraz uniwersyteckiego campusu ogarniętego rebelianckim wrzeniem. Psychodeliczna podróż przez świat, w którym jak w alchemicznym tyglu zmieszane są erotyka i narkotyki, gargantuiczne obżarstwo i asceza, nauka i rewolucja, kłamstwo i prawda... Akcja powieści, opartej na osobistych doświadczeniach autora z czasów studiów i z licznych podróży, rozgrywa się na Zachodzie USA i Kubie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 329064 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 389385 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Nazwa autora na okładce i stronie przedtytułowej.
Indeks.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Federico García Lorca (1898-1936) to najczęściej wydawany na świecie poeta języka hiszpańskiego. Coraz to nowi tłumacze próbują zmierzyć się z jego poezją, jak również z jego dziełami scenicznymi, chętnie grywanymi przez liczne teatry. Kolejnym polskim poetą i tłumaczem, który w swoim wyborze proponuje czytelnikom „swojego” Garcíę Lorkę, jest Leszek Engelking, autor przekładów wielu klasyków poezji światowej oraz poetów współczesnych. Zatytułowany Gips i jaśmin wybór zawiera utwory ze wszystkich okresów twórczości hiszpańskiego poety, od debiutanckiej Księgi wierszy, która powstawała od roku 1918, po Lamentację na śmierć Ignacia Sánchez Mejíasa i wydane pośmiertnie tomy Poeta w Nowym Jorku i Dywan tamarycki, akcent położony jednak został na dzieła najpóźniejsze, jak się wydaje, najdojrzalsze, najbardziej oryginalne i najdoskonalsze. Dzieło poety łączy wpływy folkloru hiszpańskiego (zwłaszcza andaluzyjskiego), nie tylko słownego, lecz również muzycznego, z nowatorstwem awangardy lat dwudziestych i trzydziestych XX wieku. Mroczna, sensualna i namiętna poezja Lorki, operująca często śmiałymi zestawieniami słownymi, pełna jest motywów i tematów, rekwizytów i archetypicznych obrazów najbardziej podstawowych dla kultury dowolnego czasu. To pozwala jej potrącać głęboko ukryte struny wrażliwości bardzo różnych i naprawdę licznych czytelników i słuchaczy. Jak pisał wielki amerykański poeta William Carlos Williams, García Lorca „był popularny w Hiszpanii jak żaden poeta od czasów Lopego de Vegi”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 343278 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Archiwa Popkultury)
Data wydania i ISBN ze strony wydawcy.
Bibliogr. s. 233-234. Indeksy.
Oddawany do rąk Czytelników zbiór recenzji filmów europejskich z lat 1918-1939 jest próbą odniesienia się do kinematografii obecnej w polskich kinach dwudziestolecia międzywojennego. Lektura tekstów w nim zawartych przynosi nowe i interesujące spostrzeżenia na temat recepcji kina Europy, stanu świadomości filmowej Polaków i poziomu kultury audiowizualnej w Polsce. […] Wszystkie ważniejsze tytuły prasowe rezerwowały stałe łamy na tematykę kinową, tak więc prawie zawsze można było liczyć na wzmiankę o repertuarze czy recenzję z aktualnie granego filmu. Standardem dzienników centralnych, czasopism społeczno-kulturalnych i literackich stały się działy filmowe, a nawet specjalne dodatki, w którym zamieszczano refleksje teoretyczno-krytyczne i szersze omówienia granych filmów. Przybierały one różną formę, od rozbudowanych anonsów reklamowo-promocyjnych, przez drobiazgowe streszczenia, po pogłębione intelektualnie analizy rozwiązań formalnych i treściowych. W publicystyce dwudziestolecia międzywojennego nie zabrakło ponadto rozważań o filmie jako sztuce europejskiej i jej wpływie na otoczenie człowieka współczesnego. (Z Przedmowy)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 331623 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej